דיון סוער בקצבאות הנכים; גילאון: "איזה שקרנים אתם"

    איתי גדסי No Comments on דיון סוער בקצבאות הנכים; גילאון: "איזה שקרנים אתם"

    קצבאות הנכים: חילוקי דעות רבים, 2 סעיפים אושרו; יו"ר הוועדה ח"כ אלאלוף: "4.2 מיליארד זה לא סכום קדוש"

    גילאון
    9:42
    03.05.24
    הרב אייל אונגר No Comments on למה חשוב לי לדעת מה חושבים עליי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בדיון סוער שהתקיים היום בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת על הצעת החוק הממשלתית להעלאת קצבאות הנכות התגלעו חילוקי דעות על מרבית סעיפי הצעת החוק. שני סעיפים אושרו: נכה שהעלאת קצבת הנכות תגרום לו להפסיק לקבל גמלת הבטחת הכנסה ימשיך בכל זאת לקבל הטבות הנלוות לגמלה זו, וכן לא ינוכו מנכים המאושפזים במוסדות חלקים מתוספת הקצבה שתתקבל. חברי כנסת ונציגי ארגוני הנכים הביעו התנגדויות לשאר הסעיפים, והדיון בהם יימשך בשבוע הבא.

    במהלך הדיון אמר יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו): "4.2 מיליארד שקלים שהוקצבו להעלאת קצבאות הנכות הם לא סכום קדוש". גם שר הרווחה חיים כץ רמז במהלך הדיון כי ייתכנו שינויים בהצעת החוק שיכללו תוספת תקציבית; הוא ביקש לדחות את הדיון בהגדלת ה"דיסריגארד" (סכום שאינו מובא בחשבון בחישוב הכנסת הנכה, על מנת לזכותו בקצבה) וכן הודיע כי משרד הרווחה מסתייג מהסעיף לפיו חלק מתקציב הצעת החוק יופנה להעלאת קח"ן ("קצבה חודשית נוספת"), שמקבלים רק נכים קשים בכיסא גלגלים, במקום להעלאת קצבת הנכות הכללית. אלאלוף בתגובה: "הקח"ן מבטא צדק דיפרנציאלי. הקצבה האוניברסלית לא עושה צדק".

    נציגי ארגוני הנכים, בהם אלכס פרידמן, יהודה דורון ונתי ביאליסטוק מחו על סעיף בהצעת החוק לפיו חלק מהתקציב יופנה גם להעלאת קצבת שר"מ (שירותים מיוחדים), בנימוק דומה, לפיו יש להקצות את כל המשאבים לקצבת הנכות הכללית. "תכף תכניסו לפה גם העלאת דמי לידה", אמר ח"כ אילן גילאון (מרצ) לנציגי האוצר, והוסיף: "קצבת הנכות הכללית היתה צריכה לעמוד על 4,500 שקלים בחודש. תפסיקו לרמות כל הזמן. איזה שקרנים אתם. אף אחד לא מבין כאן מהם סכומי הקצבאות ועל כמה יעמדו אחרי השנה הזאת". אלאלוף בתגובה: "מספיק עם ההצגות, עלינו לדון בהצעה הקונקרטית המונחות בפנינו. צריך להיות מציאותיים". ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד): "אם אין התחייבויות להעלאות נוספות בקצבת השר"מ, זה פשע. נותנים כאן 200 שקלים ואומרים: על השנים הבאות נדבר כבר מתישהו. נראה לכם?"

    יו"ר מטה מאבק הנכים, נעמי מורביה, התייחסה לסעיפי הדיסריגארד ואמרה: "יש כאן נסיגה מאוד גדולה מההסכמות אליהן הגענו בחודש ספטמבר. אין כאן עידוד לצאת לעבודה ולהשתלב בקהילה. זה לא כסף שהאוצר מוציא מהכיס". ח"כ מיכל בירן (המחנה הציוני) הוסיפה: "זאת אכזריות לשמה בלי שום הגיון".

    השר כץ הציע עוד לבטל את שתי הפעימות שתוכננו לחודשים ינואר ויולי בשנת 2018, ולבצע במקומם פעימה אחת בחודש מרץ, אשר תכלול את מלוא הסכום, ללא תשלום רטרואקטיבי. במשרד האוצר הודיעו כי יבחנו את ההצעה, אולם היו"ר אלאלוף אמר: "מציע שלא נעבוד אחד על השני בעניין הזה. לא נראה לי ששינוי כזה הוא אפשרי".

    חברי הכנסת קארין אלהרר (יש עתיד), אילן גילאון (מרצ) וכן סיעות המחנה הציוני והרשימה המשותפת הגישו הסתייגויות לסעיפי הצעת החוק ודרשו הצמדת הקצבאות לשכר הממוצע במשק כבר מחודש פברואר 2018 וביטול הקמת ועדה ציבורית שתמליץ לממשלה על אופן הגדלת הקצבאות לשנים 2020 ו-2021. יו"ר הוועדה ח"כ אלאלוף אמר: "ההצמדה לשכר הממוצע במשק שהושגה היא הישג אדיר. אם יוצמדו הקצבאות קודם לכן, הן יוקטנו".

    סגן ראש אגף התקציבים לענייני רווחה במשרד האוצר, אלון מסר, ביקש להדגיש כי במידה והשינויים המבוקשים ידרשו את העלאת התקציב שהוקצה למימוש הצעת החוק, יש לחזור ולדון על כך בממשלה.



    0 תגובות